måndag

Ny energi i bästa form

Eller hur var det nu? 

Direkt jag klev in genom dörren efter ett bra träningspass så satte jag igång att slänga ihop en kaka. 
En bit kladdkaka och tunnbröd var väl inte det bästa kvällsfikat men gott och välbehövligt denna mörka och kalla måndag. 

Kan bara säga att ni måste göra denna! 
Enkel, god och alldeles underbar. 

Knäckig kladdkaka

Chokladsmet:
50 g Svenskt Smör 
1 ägg
1 ½ dl strösocker 
1 tsk vaniljsocker 
1 krm salt 
2 msk kakao 
1 dl vetemjöl 
½ dl sirap 

Knäcksmet:
100 g Svenskt Smör från Arla
1 dl strösocker 
½ dl sirap 
½ dl vispgrädde 
1 dl havregryn 
1 dl vetemjöl 
½ tsk bakpulver 
1 tsk vaniljsocker 

Gör så här:

Sätt på ugnen på 175. Smält smöret som ska användas till chokladsmeten i en kastrull. Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Blanda ner övriga ingredienserna till chokladsmeten. Häll smeten i formen.
Smält smöret till knäcksmeten i en kastrull och rör ner övriga ingredienser. 
Bred knäcksmeten ovanpå chokladsmeten. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 min. Låt svalna. 

Servera vispad grädde eller vaniljglass till.

Receptet kommer från ARLA. 

Hoppas er dag vart bra. 

Jag hann träffa min fina mamma för en lunch.
Mysigt. 


1 kommentar:

  1. Den lät fantastiskt god den där kakan! Och fördelen med att ha varit iväg och hurtat är att man inte behöver ha dåligt samvete över allt gofika man äter!

    SvaraRadera