måndag

Att kvällsbaka

Filmjölkslimpa med fikon.

Fick lov att tjuvsmaka fast detta bröd har en vilotid på ca:5h.
Gott blev det, extra saftigt och smakrikt blev det när jag hackade i torkade fikon. 

Det är säkert ett recept som de flesta har men här får ni mitt. 


1 liter Filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2 dl brödsirap

9dl vetemjöl
3 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl

3 dl solroskärnor
1 dl linfrön
Torkade fikon efter eget tycke, själv slängde jag i ett helt paket. 

Blanda filmjölk, bikarbonat, salt & brödsirap. 
Blanda sedan i resten av ingredienserna. 

Fyll 2 smörade brödformar och in i nedre delen av ugnen 200 grader i 60 min. 
Sänk sedan temperaturen till 175 grader och lägg på folie och grädda ytterligare 25-30 min. Känn med sticka så det inte kladdar. 

Vila ca: 5h. Eller över natten och du har ett perfekt godmorgon bröd. 

Längtar redan till frukosten i morgon. 

Vi gjorde morgon 5 här så jag kan med gott samvete säga godnatt nu.

Godnatt. 

1 kommentar:

  1. En gruvande moster30/10/12 12:12

    Några skivor av den skulle jag haft inatt när jag jobbade men det gick bra med rostat också :-)
    Nu sitter jag här och gruvar inför dagens första promenad i ösregnet :-( Nog var det bättre med snön :-)

    SvaraRadera