tisdag

Nybakat!

Ikväll har jag gjort ett gott bröd. Petter blev glad att det äntligen serverades något man kan äta på kvällskvisten, önskar jag också fick ta en macka, är alltid så hungrig på kvällarna.
Jag tycker det är lite jobbigt!
Idag var jag och Frans iväg 7,20 med bilen, vi åt frukost på Clarion Uman och efter det blev det inköp med Ichi. Leverans okt-nov dvs. festkläder, tyvär hade det inge fint att sälja så det blev endast 2 plagg.

DINKELBRÖD

0,5 pkt jäst
6dl ljummet vatten
0,5dl olivolja
2 nypor havssalt
1 stor riven morot
2 msk flytande honung
1dl solroskärnor
15dl siktat dinkelmjöl

1dl blandade frön, pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön vita & svarta!

1) Sätt ugnen på 175grader. Riv moroten. Ljumma vattnet till 37grader, och rör ut jästen i vattnet. Tillsätt olivolja,saltet,moroten,honungen och solrosfröna.

2) Arbeta i mjölet efterhand, när man bakar med dinkel så låter man degen vara ordentligt klibbig eftersom dinkel super upp mer vätska. Låt degen jäsa 45min.

3) Klä en form med bakplåtspapper, fös ner degen på plåten och strö på frön, Låt brödet jäsa ytterligare ca:20min.

4) Grädda brödet mitt i ugnen i ca: 40min. Lyft upp brödet ur plåten och knacka på undersidan av brödet, låter det ihåligt är det klart, LÅt svalna på galler!

Mums!

Väldigt enkelt att göra! Hade det bara i en bunke och rörde om med en slickepott, gick hur bra som helst!

1 kommentar:

  1. Smarelissmask. Om jag bodde lite närmare skulle jag kommit och gjort Petter sällskap på en kvällsmacka för brödet ser himla gott ut :-D
    Ha en riktigt bra dag. Kramisar

    SvaraRadera